Банки оптимізують свої внутрішні процеси, підключаючи до своєї роботи сторонні компанії
21.07.2018
Скорочення прибутку, пов'язане з економічною кризою в країні стало причиною повальної оптимізації внутрішніх банківських процесів. Більшість українських банків взялися позбавлятися від збиткових, і навіть просто неприбуткових непрофільних активів. Якщо раніше банки користувалися сторонніми послугами інкасації, то тепер практично все, що можна передати на аутсорсинг, передається без докорів сумління. Фінустанови стають максимально винахідливими, підкоряючись єдиній меті - отримання прибутку і зменшення ризиків збитковості.
Банки почали економити, починаючи з 2008 року, року банківський сектор відчув на своїй шкурі всі принади економічної кризи. Всі, без винятку, джерела отримання прибутку вичерпалися. Кредитування не стало винятком, адже саме кредитування є основним джерелом фінансового прибутку і фактором життєздатності банку. Саме в цей період банківські аналітики запропонували способи оптимізації банківських процесів і зменшення витрат, що дозволило утриматися на плаву.
Однією з перших послуг, яка була передана на аутсорсинг іншим компаніям, був сервіс підтримки клієнтів - Call центр клієнтської підтримки. З одного боку банки позбавлялися від всього що не приносить прибутки, з іншого боку Call центри були раді отримати додаткове потенційне джерело свого прибутку, зумівши правильно налаштувати процеси надання послуг. Спочатку боязкі, обережні кроки в цьому напрямку, через кілька років стали правилом для банків.
Вже через кілька років банки віддавали на віддалене обслуговування великий перелік послуг. Ось перелік основних послуг, які банки передають частково або повністю третім особам:
- Пошук і залучення клієнтів (всі види і способи)
- Служба клієнтської підтримки (Call центр)
- Інкасаторські послуги (вивезення готівки, обслуговування банкоматів і терміналів самообслуговування)
- Оренда приміщень і комп'ютерної техніки.
- Оренда і обслуговування автопарку
- Ведення архівів і зберігання ділових документів
- Послуги підбору кадрів
- Клінінгові послуги
- Юридичні послуги
- Послуги моніторингу і аудіювання
- Послуги оцінки майна
- Послуги безпеки.
Передача цих процесів на віддалене обслуговування дозволило банкам заощадити 10-30%. Переважно за рахунок зменшення фонду оплати праці, витрат на оренду приміщень, організацію робочих місць та інших супутніх витрат.
Приклад з життя
Для того щоб забезпечити роботу фахівця з заставним іпотечному та автокредитування, банку необхідно в кожному місті (або хоча б великому місті) забезпечити для фахівця робоче місце, комп'ютер, меблі, фото і відео техніку, транспорт, враховувати витрати на зв'язок, забезпечити організацію та контроль їх діяльності. Для банку, що має офіси і представництва в усіх містах України, такі витрати є неприпустимими. Тому передаються спеціалізованим компаніям. Наприклад, такими послугами зараз користуються Правекс банк, УкрСиббанк, Укрсоцбанк. Банки виписують на співробітників компанії простенькі доручення, завірені тільки печаткою фінустанови і підписом його керівника, а ті беруть всі турботи на себе. Періодично здаючи банку пакети актів з проведеним перевіркам.
Додатковий привід
Бажання заощадити не єдина причина, банки переслідують ще одну мету. Більше половини послуг, які банки передають на аутсорсинг, дійсно є збитковими, але в той же час вони беруть плату з клієнтів за їх надання. Банки роблять це незважаючи на 53 статтю закону «Про банки і банківську діяльність» який прямо забороняє фінансистам встановлювати комісійну плату за послуги нижче їх собівартості. Згідно даній вимозі така послуга як інкасація підпадає під дію цього закону, порушуючи його.
До сих пір Нацбанк звертав увагу на дотримання цієї норми виключно в розрізі кредитування, караючи банки за видачу кредитів за ставкою нижче середньозваженої вартості залучених ресурсів. Однак немає ніяких гарантій, що регулятор незабаром не зверне увагу і на інші послуги. Саме тому банки відмовляються від деяких послуг, в даному випадку від послуг інкасації.
Ще одна стаття, що дозволяє заощадити
Ще однією статтею економії є відмова від великих офісних площ і скорочення кількості діючих філій. Великі приміщення розпродаються, а натомість шукається щось скромніше і поменше. Абсолютно всі банки стоять перед необхідністю докапіталізації в зв'язку з постійними реформами Нацбанку, що змушує банкірів шукати додаткові кошти для оборотного капіталу в умовах кризи, що не. При цьому банки повинні ще й приносити прибуток.