Готовність концепції про захист прав споживачів фінансових послуг входить в завершальну фазу
13.08.2019
З 2020 року Нацбанк запустить нову послугу захисту прав споживачів фінансових послуг. Про це стало відомо в ході зустрічі керівництва Нацбанку і представників фінансових послуг. На зустрічі обговорювали концепцію захисту прав споживачів фінансових послуг, яка була запропонована Нацбанком ще в червні.
У вступному слові глава Національного банку Яків Смолій зазначив, що для підвищення рівня рівня фінансової інклюзії, регулятор бере на себе ініціативу побудови ефективної системи, яка буде спрямована на захист прав споживачів фінансових послуг.
«Фінансовий сектор потребує ефективного механізму захисту прав клієнтів банків. Це дозволить зробити фінансові послуги ще більш привабливими і заохотить громадян до ширшого їх використання. Для комплексного здійснення цієї функції ми створили новий підрозділ в Національному банку - Управління захисту прав споживачів фінансових послуг, яке буде займатися захистом прав клієнтів і працювати над розвитком клієнтського регулювання. Від якісно виконаної нашої роботи виграють всі - і споживачі, і фінансові організації, які зможуть ще активніше просувати свої послуги для задоволення потреб своїх клієнтів», - сказав Яків Смолій.
За словами Смолія, система повинна ефективно запрацювати вже на початку 2020 року. На сьогоднішній день аналітики НБУ відзначають ряд типових порушень, які допускаю практично всі фінансові установи. Найбільш значимі з них - нав'язування послуг посередництва і сторонніх послуг, завідомо неправдивий розрахунок вартості послуг, наявність прихованих комісій і неправдива реклама.
«Оманлива реклама приховані комісії в короткостроковій перспективі дозволяють банкам отримати прибуток, однак в довгостроковій - руйнують довіру населення до банківської системи. Така ситуація не сприяє зростанню економіки і відновлення кредитування. Саме тому ми плануємо встановити вимоги до розкриття інформації банками на їх сайтах і в рекламі. Таке регулювання необхідно для вирівнювання інформації, яку отримує громадянин про фінансову послугу, і покликане сприяти конкуренції в банківській системі», - зазначила перший заступник голови НБУ Катерина Рожкова.
На думку Рожкової перед тим як підписувати договір з фінансовою установою, споживач повинен точно знати, що він отримує, і на яких умовах. При цьому представники фінустанови не повинні нав'язувати свої послуги за рахунок надання неправдивої інформації про послуги конкурентів. Така політика повинна привести до використання максимально широкого переліку представників фінансових послуг, і потенційно, може знизити рівень проблемних кредитів.
Ще один представник НБУ - Ольга Лабайчук, начальник управління захисту прав споживачів фінансових послуг, звернула увагу на те, що коментарі та замечнія до нової концепції будуть прийматися до 15 серпня включно.
Планується, що доопрацьовані проекти документів з урахуванням зауважень будуть прийняті до кінця вересня поточного року, після чого в учасників ринку буде три місяці для додаткової настройки веб-сайтів і зміни своїх маркетингових матеріалів.
«Після прийняття Концепції фінансові установи будуть зобов'язані розкривати на сайтах і в своїй рекламі достовірну інформацію про свої продукти і попереджати клієнта про можливі ризики. Також вони повинні будуть забезпечити роботу зручних інструментів для порівняння вартості своїх послуг (калькулятор, приклади). Національний банк зі свого боку дасть банкам рекомендації про порядок розгляду звернень громадян і здійснювати нагляд за дотриманням вимог законодавства на основі аналізу їх звернень», - додала Ольга Лобайчук.
У свою чергу, директор департаменту стратегії та розвитку НБУ Сергій Карпенко підвів підсумок зустрічі, і розповів, що показником ефективності від нововведення буде відновлення довіри споживачів до фінансових установ і зростання обсягів кредитування.
«Аналіз світового досвіду показує, що питань захисту прав споживачів займаються центральні банки більшості країн світу. Одним з ключових індикаторів рівня фінансової інклюзії в світі є наявність у громадянина поточного рахунку в банку. В Україні близько третини населення не мають рахунків в банках, тому для фінансових установ перспектива для істотного зростання клієнтської бази в разі подолання прогалин в розкритті інформації про своїх фінансові продукти і послуги», - додав він.