Як не стати жертвою телефонного шахрайства
13.04.2018
Згідно зі статистикою, в минулому році в результаті телефонного шахрайства з рахунків українців було вкрадено близько 275 мільйонів гривень. Найчастіше шахраї прагнуть дістати доступ до даних банківських карт, акаунтів інтернет банкінгу та персональної інформації, що знаходиться в телефонах українців.
Як тільки стало можливим зберігати і оплачувати послуги за допомогою електронних засобів взаєморозрахунку, шахраї відразу почали шукати можливості отримати чужі дані в свої руки. Активний розвиток інформаційних технологій став причиною зростання рівня кіберзлочинів. У 2017 році в результаті дій кіберзлочинців світова фінансова система втратила більше 600 млрд доларів.
В Україні рівень шахрайства з банківськими картами вдалося локалізувати. Якщо в минулому році було втрачено 275 мільйонів, то роком раніше, в 2016 році шахраї викрали 340 мільйонів гривень. Основний спосіб крадіжки грошей - це дзвінок, нібито, від працівника банку. Згодом вдалося з'ясувати основні способи розлучення, але і шахраї не сидять склавши руки, постійно придумуючи нові способи.
Популярна схема шахрайства - СМС повідомлення про блокування банківської карти
Багато українців стикалися з ситуацією, коли на телефон приходило СМС повідомлення з інформацією про блокування картки. Саме по собі таке повідомлення повинно викликати насторогу, тому що приходить або з невідомого номера, або, зовсім від прихованого абонента. Шахраї намагаються налякати свою жертву, адже в стресовому стані людина може не звернути увагу на дивні і неприродні питання. Шахраї просять передзвонити на зазначений в СМС номер. Якщо довірлива жертва передзвонює на вказаний номер, шахраї, представляючись представниками банку, дізнаються дані карти, пін код і іншу інформацію, а потім, отримавши доступ до рахунку, знімають всі доступні засоби. За даними кіберполіції, за останній рік почастішали випадки подібного шахрайства, причому, локація абонента, що представляється працівником банку, найчастіше виходить з Донецької та Луганської областей. Якщо раніше для зв'язку з жертвою використовували звичайні номери телефонів, то останнім часом почастішали випадки використання коротких, чотиризначних номерів (платна послуга операторів мобільного зв'язку). Такі номери використовують самі оператори і різні організації, часто банки. Ці шахраї намагаються копіювати діяльність банку і викликати довіру жертви.
Що робити, щоб не стати жертвою подібної схеми
Головне правило - залишатися спокійним і не піддаватися паніці. Сама по собі втрата або блокування вашої картки не дозволить шахраєві одержати доступ до грошових коштів на карті. Важливо не втратити пін код карти і не дати доступ до нього третім особам.
У разі втрати картки або її блокування, ніхто і ні за яких випадках не просить повідомити пін код вашої картки. Будь-які спроби подібного характеру необхідно ігнорувати.
Що просять повідомити шахраї
- Питають пін код, дату і номер карти
- CVV код карти (розташований на зворотному боці картки)
- Перевірочний пароль, який приходить на ваш телефон при здійсненні операцій з вашою карткою / рахунком
- Здійснити авторизацію або переклад з вашої картки на іншу.
Мобільність і практичність, але разом з тим і ризик
Доступ до інтернет банкінгу з телефону - це зручно і практично, але також це підвищений ризик. Справа не тільки в можливості оплатити покупку. Сучасні мобільні додатки дозволяють бути в курсі стану свого рахунку, оплачувати і приймати оплату, здійснювати оплату комунальних платежів та інше. Для цього необхідно встановити на свій телефон відповідне мобільний додаток і зв'язати зі своєю карткою.
Саме таку схему розкрили в Україні в 2018 році. Додаток для телефонів на операційній системі android отримувало інформацію про карту власника, дані з смс про коди авторизації і передавало її зловмисникам. Жертвами цього додатка стали 6,5 тисячі телефонів, були отримані персональні дані 1,3 тисячі карт.