В Україні черговий раз хочуть переглянути принцип пенсійного накопичення
03.10.2018
Багатостраждальна пенсійна реформа в черговий раз може бути переглянута, це пов'язано з неможливістю надати пенсіонерам достатній для нормального проживання мінімум. Виходом з цієї ситуації стане запуск другого рівня пенсійного забезпечення.
Проектом нового пенсійного механізму повинно було зайнятися міністерство Мінсоцполітики. Згідно з проектом, дане міністерство повинно було вивчити досвід пенсійних програм інших країн і на їх основі запустити свій проект. Але з незрозумілих причин в цьому відомстві запропонували абсолютно інший проект - «професійного страхування» причому тільки для тих професій, які включені до переліку шкідливого і важкого виробництва.
Встигнути до кінця року розробити регулювання, обговорити новий законопроект і прийняти його влада вже не зможе, упевнені експерти. Фактично обіцянку «другий пенсії» залишиться всього лише обіцянкою, а пенсійна реформа завершиться «ремонтом» старої солідаркі.
Згідно з діючими правилами пенсійного забезпечення українці з середньою зарплатою в 8 000 гривень зможуть розраховувати на пенсійну допомогу в розмірі 1800 гривень. Ця сума не дотягує до рівня мінімального прожиткового рівня майже 1000 гривень. Виходячи з цієї простої математики доводиться констатувати, що поточна пенсійна система неефективна і не повинна існувати, як мінімум в такому вигляді. Виходом з цього положення повинна була стати (потенційно) накопичувальна система пенсійного забезпечення.
В даний час кожен працездатний українець віддає до держбюджету п'яту частину своєї зарплати. Ці кошти також наповнюють пенсійний фонд, з якого пенсіонери щомісяця отримують свою допомогу. Але є проблема, працюючого населення в країні не вистачає, щоб забезпечити всіх пенсіонерів, тому доводиться використовувати кошти, що надходять з інших джерел (митні збори, приватизація, фіскальні відрахування). І якщо хоч один платіж затримується, частина українців сидить без пенсії. Так було в кінці липня, коли стався розрив: пенсії вже пора платити, а внески з зарплат ще не надійшли на рахунок. І мільйони пенсіонерів в результаті отримали виплати із запізненням в один-два тижні.
Другий рівень пенсійного забезпечення, це так звана накопичувальна система, яка працює за класичним принципом, прийнятим в більшості європейських країн. Основний принцип полягає в залученні і заощадженні коштів на іменних рахунках кожного платника. Щоб ці заощадження не з'їла інфляція, їх будуть інвестувати в цінні папери, депозити, фондовий ринок, нерухомість і т.д. З одного боку, це дасть ресурс українській економіці, а з іншого - забезпечить українців щодо безбідного старістю.
Ідея хороша, реалізація відсутня
Запуском другого рівня пенсійної системи займалося чимало держструктури (Нацкомісія з цінних паперів, група народних депутатів, профільні експерти, уряд, учасники ринку пенсійного страхування), але це не допомогло. Реформу не провела, все зупинилося. Кабінет міністрів повинен був внести законопроект на розгляд ще влітку, але на жаль, цього не сталося. Згідно з цифрами, закладеним у бюджеті на 2019 рік, дефіцит пенсійного фонду збільшили на 15,5 млрд грн - з 141 до 166,5 млрд грн. Хоча ще кілька років тому Гройсман обіцяв до 2024 року повністю ліквідувати «діру».
Питань про те, як буде працювати накопичувальний рівень, поки що більше, ніж відповідей. До сих пір остаточно не прийнято рішення: чи створять державний єдиний фонд, або ж гроші будуть накопичувати в приватних фондах, чи буде це централізована система - коли всі заощадження потрапляють в один «котел», або ж децентралізована - коли кожен може вибрати, кому довірити кошти, доведеться збільшити навантаження на заробітну плату, або ж перерозподілять ті надходження, які є зараз.