Нові правила перевірки клієнтів в банках
18.09.2017
Відтепер моніторинг клієнтів буде здійснюватися банками з урахуванням європейських стандартів. Клієнти змушені будуть документально підтверджувати свої доходи і це тепер стосується не тільки подачі заявки на отримання кредиту, але також здійснення будь-яких інших грошових операцій. Вимога регламентується постановою НБУ №42, яка вступила в силу у вересні. Незважаючи на те, що дана технічна постанова є лише черговим нововведенням, підхід банківських структур до вивчення і перевірки клієнтів буде змінений в корені.
Характер змін
Всі ми звикли до перевірки ідентифікаційного коду, паспорта і первинної процедури ідентифікації в цілому, але відтепер походження коштів необхідно буде підтверджувати документально. Це можуть бути:
- довідка про доходи;
- документальне підтвердження продажу майна;
- документ про отримання спадщини;
- довідка з місця роботи;
- інші документи, що підтверджують легальність доходу.
Підхід тепер більш ризико-орієнтований і передбачає перевірку як на початковому етапі формування ділових відносин, так і протягом усього періоду, поки клієнт обслуговується в банку. Мета такого нововведення - викорінення можливості проведення операцій, які не відповідають розміру легального прибутку клієнта або виду його діяльності.
Як приклад можна привести класичну ситуацію, коли клієнт з легальним доходом в розмірі 8 тис. грн. в місяць звертається в банк для переказу деякої суми в розмірі 300 тис. грн. або для покупки нерухомості вартістю в кілька мільйонів. Нові правила вимагають надання додаткових документів, які підтвердять походження доходів, якими має намір розпорядитися клієнт. Банк зобов'язаний відмовити в проведенні операції, якщо підтверджуюча документація не була надана.
Виходить, якщо раніше клієнти вимогливо ставилися до банків, вивчали різні продукти і вибирали найкращі умови, то тепер і банки будуть не менш вимогливі до своїх клієнтів. Вони змушені будуть вирішувати, обслуговувати того чи іншого споживача чи ні.
Реакція клієнтів
Роздратування з боку клієнтів і відповідний дискомфорт з боку співробітників - цілком очікувана реакція на нові правила. Працівникам банку не дуже приємно допитуватися у кожного клієнта щодо легальності його доходу і вимагати підтвердження того, що його фінансовий стан відповідає запитуваній транзакції.
Будь-які конфлікти повинні бути попереджені тому, щоб пом'якшити ситуацію менеджери вже проходять спеціальні тренінги, де їх вчать правильно уникати конфліктних ситуацій і лояльно пояснювати клієнтові, чому до нього пред'явлені такі вимоги. Нечесна конкуренція - найгірше, чого можна побоюватися, оскільки нововведення повинні сприйматися всіма однаково.
Чи є необхідність в таких новаціях?
По суті, даний принцип є світовою практикою, і якщо ми прагнемо показати Україну на міжнародному ринку з кращого боку, необхідно зробити все для синхронізації українських правових принципів з європейськими стандартами. Адаптація займе якийсь час, можливо навіть більше, ніж передбачалося, але рано чи пізно до нових вимог НБУ і клієнти, і банки будуть ставитися з належною відповідальністю. В іншому випадку, нам ніколи не позбутися ризикованих фінансових операцій, активного фінансування тероризму, корупції та відмивання грошей.