Кредити під нульовий відсоток - це міф, і часто, обман
22.10.2018
Останнім часом з'явилося дуже багато реклами від фінансових компаній з пропозицією послуг безвідсоткового кредитування. У рекламі стверджують, що можна отримати кредит під 0%, без комісій, відсотків і штрафів, одним словом, повернути рівно стільки, скільки взяв, і ні копійкою більше. Чи так це насправді? Підвищений попит на такого роду послуги багато в чому пояснюється низьким рівнем фінансової грамотності та відсутністю регулятивного органу, який би захищав і відстоював інтереси простих українців.
Катерина Рожкова, яка обіймає посаду першого заступника голови Нацбанку прокоментувала безконтрольну ситуацію на ринку мікрокредитування, і пояснила чому НБУ не може вплинути на ситуацію, що склалася.
У теорії, фінансовий ринок в стані саморегулюватися без зовнішнього впливу, саме так вважав Адам Сміт, основоположник теорії ринкової економіки. Через 100 років після формування даної концепції, інший економіст, Джон Мілль, запропонував іншу концепцію роботи фінансового ринку, визнавши, що фінансовий ринок не може існувати без контролю і регулювання.
У наш час ні в кого не викликає сумнівів необхідність регулювання фінансових взаємовідносин між гравцями ринку всередині кожної окремо взятої країни, а також усього світу в цілому. У кожній країні світу, де є фінансовий сектор, присутній регулятор, який відповідає за діяльність його гравців з точки зору надійності, прозорості та легальності їх бізнесу, використовуваних інструментів. Крім того, за даними Світового банку в 97-ми країнах світу з 109 регулятор відповідає також за правила взаємовідносин фінансових установ зі споживачами. Але не в Україні.
У далекому 2011 року Держпотребстандарт викреслив фінансові послуги зі свого переліку, цей крок спричинив за собою перенесення відповідальності за контролем фінансових взаємин на головного регулятора, на НБУ.
«І це логічно - кому, як не Нацбанку, розбиратися в банківських питаннях. Але зараз, не маючи законного мандата на захист прав споживачів, НБУ може тільки погрозити пальцем або написати страхітливе лист. Ситуацію може змінити прийняття законопроекту 2456д «Про захист прав споживачів фінпослуг» - саме він покладе на Нацбанк обов'язок працювати з порушеннями щодо клієнтів.
Чим цей закон допоможе споживачеві? Наприклад, одна з численних нині фінансових компаній рекламує свої послуги і пропонує отримати вигідний кредит під мізерний відсоток 0,01% або зовсім під 0%. У реальності будь-яка освічена людина розуміє, що це неможливо, а значить, кредитор маніпулює і обманює споживачем своїх послуг. Реальну процентну ставку позичальнику повідомлять в момент підписання договору, поставивши його перед очевидним фактом. Але і це не все, як правило, в таких кредитах дуже хитро прописується пеня, штрафи і комісії, що здорожує кредит, а в разі прострочення занурює позичальника в непідйомну кабалу.
Також під дію нового регулюючого інструменту будуть підпадати ситуації, коли нав'язують використовувати інструменти будь-якої певної організації. Наприклад, нав'язують оформити карту певного банку, щоб мати можливість отримати необхідну споживачеві послугу. Нав'язування обов'язкового страхування в певній страховій компанії, і ін.
На даному етапі новий закон знаходиться в стадії підготовки, за нормами цей період може тривати до 3 місяців від дати вступу в силу, і ще 3 місяці після цього для підготовки відповідного підрозділу в самому НБУ.
Закон «Про захист прав споживачів фінпослуг» дозволить нормалізувати обстановку на фінансовому ринку кредитування. Споживачі зможуть отримувати чесну і адекватну інформацію про необхідної послуги. Знаючи, що НБУ контролює і стежить за діяльністю фінансових компаній, споживач буде впевнений, що його не обдурять, що він знаходиться під захистом держави, а значить, може бути спокійний. Побічно це підвищить довіру споживачів до фінансових інститутів і компаніям, вони будуть спокійні за свої заощадження і зберігатимуть їх не під подушкою, а в банках.
Почавши з використання базових фінпослуг, він переходить до нових, більш складним, що дає додатковий приплив коштів в інструменти Фінтех і фондового ринку. Гроші потихеньку перекочовують з «сірої» готівкової зони в «білу» - безготівкову. Тіньова економіка скорочується, легальна - зростає. З нею зростає і макрофінансова стабільність.
Зрозуміло, що ці процеси відбудуться не відразу. Довіра клієнтів - найдорожчий актив. Два з половиною десятка років нічого особливо не робилося, щоб його отримати. Але якщо ми почнемо прямо зараз - вже через кілька років якість послуг для клієнтів у фінсекторі незрівнянно виросте. А разом з ним виросте і нова генерація клієнтів. Головне - почати прямо зараз.