Нацбанк хоче взяти під свій особистий контроль захист прав споживачів фінансових послуг
15.06.2019
НБУ збирається посилити контроль за якістю надання фінансових послуг банківськими та небанківськими організаціями. У відповідність з цим наміром, регулятор представив нову концепцію захисту прав споживачів, яка змінить принципи надання фінансових послуг, а саме, правила розкриття інформації, правила інформування про вартість послуг, правила спілкування та обслуговування клієнтів. Також в НБУ буде створено окремий орган управління, яке буде займатися роботою над впровадженням нової концепції, і контролем захисту прав споживачів.
Вже розроблені основні напрямки діяльності нової концепції, і Нацбанк збирається обговорити її з представниками громадськості, банками і різними фінансовими компаніями. Конкретні дати обговорення будуть опубліковані на офіційному сайті регулятора.
Які перешкоди стоять на шляху нової концепції
У 2017 році був прийнятий закон «Про споживче кредитування», за 2 роки роботи цей закон не зміг допомогти поліпшити ситуацію у фінансовій сфері і ринку кредитування. Закон про захист прав споживачів, підтвердив свою неефективність. Те ж саме можна сказати і про захист прав кредиторів.
Змінити становище міг окремо прийнятий законопроект (№2456-д), про захист прав споживачів, але, на жаль, в даний час цей законопроект продовжує перебувати на розгляді у Верховній Раді.
Незважаючи на це, і не залишаючи надій на прийняття Верховною Радою зазначеного законопроекту, Національний банк вирішив запропонувати ринку інший шлях захисту прав споживачів, і розробив ряд нормативно-правових актів, які навіть при відсутності відповідного законодавства зможуть врегулювати болючі питання у відносинах клієнтів і фінансових установ . Зокрема, регулятор підготував проекти документів, які повинні врегулювати як систему розкриття інформації про фінансові продукти і послуги - хворобливу тему в стосунках споживачів і фінустанов, так і підходи банків і самого НБУ до обробки скарг громадян.
Що буде в новій концепції.
Нова концепція матиме три основні напрями діяльності.
- Нацбанк хоче встановити на ринку фінансових послуг однаково чесні для всіх її учасників правила надання інформації про своїх фінансових продуктах. На сьогоднішній день цей принцип абсолютно не дотримується, іноді з наміром, іноді, без нього. Фінансові компанії не надають повний і зрозумілий клієнтам перелік даних про свої послуги. В результаті, це вводить в оману, і як результат, до невдоволення та недовіри з боку споживачів. Споживачі очікують отримати послугу, обгорнуту в красиву рекламну обгортку, а за фактом отримують зовсім інше.
- Буде запропонований єдиний формат спілкування власне банків з клієнтами при отриманні скарг, певні терміни і зміст звернень і відповідей. Це дозволить банкам отримувати належну інформацію про порушення, а клієнтам обґрунтовану, а не абстрактну відповідь.
- Буде розширено функцію, що відповідає за захист прав споживачів в самому Нацбанку. Зокрема, збільшення кількості співробітників, що відповідають за цю задачу, дозволить поліпшити інформованість клієнтів про свої права і надасть НБУ можливість перевіряти дотримання банками правил ринкової поведінки. Фактично НБУ стане «захисником останньої інстанції» для споживачів фінансових послуг у випадках, коли фінансові установи не в змозі забезпечити захист їх прав.
Заступник голови НБУ Роман Борисенко прокоментував ініціативу свого відомства так: «Ми впевнені, що банки підтримають нашу ініціативу, адже, за великим рахунком, це не спроба обмежити банки і фінансові компанії, а намір інвестувати в майбутнє. Якщо споживач довірятиме фінансовим компаніям, то стане довіряти свої гроші у великих обсягах.
Крім того, необхідно пам'ятати, що, підписавши Угоду про Асоціацію з ЄС, ми взяли на себе зобов'язання уніфікувати регуляторні норми у фінансовому секторі з законодавством ЄС, і поліпшення захисту прав споживачів - важливий етап в цьому процесі».