Кредити із секретом: про що мовчать в банках і що варто знати українцям

Відповідно до проведених соціальних досліджень міжнародним агентством з розвитку USAID, з'ясувалося, що більшість банків України не надають повної інформації про умови надання кредитів. Дослідження проводилися в червні 2017 року у більшості великих міст України - Києві, Львові, Одесі, Запоріжжі, Харкові та ін. Отримані результати виявилися невтішними для існуючої системи кредитування, на що НБУ пообіцяла оперативно внести відповідні правки в нормативні положення.

Так, згідно зі статистикою дослідження, 73,6% рекламної інформації всіх організацій що кредитують, не містять інформації про повну вартість кредиту. У 26% випадків така інформація подається завуальовано і неявно.

Інформація про умови кредитування, доступна в письмовому вигляді, також є темною плямою пропонованої послуги. У 70% випадків клієнтові або не надається інформація про умови кредитування, або дається не в повному обсязі.

Трохи оптимістичніше виглядає ситуація при особистому консультуванні працівником банку. Приблизно в 80 відсотках випадків працівники банку якісно консультували своїх клієнтів з питань, пов'язаних з умовами отримання кредиту. Про можливість відмови від договору повідомлялося приблизно в 54% випадків. Рівнем доходу потенційного позичальника фінробітники цікавилися лише в 41% випадків. Що стосується договорів на споживчі кредити, то вони часто суперечать законодавству. Всього в 15% випадків кредитний консультант дозволив "таємному покупцю" взяти додому копію кредитного договору, щоб спокійно зважити всі за і проти, і остаточно прийняти рішення - брати чи не брати кредит.

Якщо говорити про прямі порушення кредитного законодавства, то в 33% кредитних договорів не була вказана повна вартість кредиту, в 17% договорів були відсутні графіки платежів, а в 54% були присутні умови, які не дозволяли повернути і закрити кредит достроково. Всі компанії, що надають послуги кредитування нав'язували своїм клієнтам додаткові «бонуси» і послуги, а також встановлювали додаткові комісії при видачі позики.

За словами заступника голови НБУ Катерини Рожкової, сьогодні в Україні відсутній комплексний захист прав споживачів фінпослуг: "Тому НБУ приділяє значну увагу законопроекту щодо вдосконалення захисту прав споживачів фінпослуг, який готується на повторне, друге читання у ВР. Потрібна правова основа взаємодії фізосіб з банками за європейським зразком . НБУ отримає повноваження визначати і контролювати мінімальний обсяг інформації, який повинен надаватися споживачеві за кожним видом банківських послуг ".

Проблему вирішать новий закон і омбудсмен

Банкіри відзначають, що, незважаючи на кризу, останнім часом інтерес народу до кредитів виріс в 4-5 разів. При цьому люди стали уважніше, і все частіше хочуть знати детальну структуру процентних ставок, штрафів, комісій. Більш того - з 20 червня набув чинності закон "Про споживче кредитування": з'явся паспорт кредиту і кредитні посередники, дозволили укладати е-договори, в рекламі кредиту заборонили вказувати "ставка 0%" або "безвідсотковий".

Як він працює, покаже друга хвиля візитів "таємних клієнтів", запланована на грудень цього року. "Перше дослідження показало, що український споживач все ще залишається вразливим і незахищеним при отриманні кредиту. Ми дуже сподіваємося, що ситуація зміниться на краще", - каже заступник керівника проекту USAID Юлія Вітка.

Також, за словами банкірів, допомогти вирішити проблему може впровадження в Україні інституту фінансового омбудсмена, який допомагав би банкам і їх клієнтам об'єктивно розбирати суперечки в правовому полі, а відповідно - повернув би довіру клієнтів до фінсистемі. Але паралельно з цим потрібно підвищувати і фінансову грамотність серед населення - позичальники повинні знати, як правильно вибирати банк, і на які підводні камені звертати увагу при підписанні договору, а також яким чином захищати права в разі виникнення форс-мажорів.

Схожі новини

Володимир (26 років)
подана заявка на

2000 грн

Володимир (26 років)
отриманий кредит на

2000 грн