Захист прав споживачів

Нацбанк хоче взяти під свій особистий контроль захист прав споживачів фінансових послуг

15.06.2019

Фінанси

НБУ збирається посилити контроль за якістю надання фінансових послуг банківськими та небанківськими організаціями. У відповідність з цим наміром, регулятор представив нову концепцію захисту прав споживачів, яка змінить принципи надання фінансових послуг, а саме, правила розкриття інформації, правила інформування про вартість послуг, правила спілкування та обслуговування клієнтів. Також в НБУ буде створено окремий орган управління, яке буде займатися роботою над впровадженням нової концепції, і контролем захисту прав споживачів.

Вже розроблені основні напрямки діяльності нової концепції, і Нацбанк збирається обговорити її з представниками громадськості, банками і різними фінансовими компаніями. Конкретні дати обговорення будуть опубліковані на офіційному сайті регулятора.

Які перешкоди стоять на шляху нової концепції

У 2017 році був прийнятий закон «Про споживче кредитування», за 2 роки роботи цей закон не зміг допомогти поліпшити ситуацію у фінансовій сфері і ринку кредитування. Закон про захист прав споживачів, підтвердив свою неефективність. Те ж саме можна сказати і про захист прав кредиторів.

Змінити становище міг окремо прийнятий законопроект (№2456-д), про захист прав споживачів, але, на жаль, в даний час цей законопроект продовжує перебувати на розгляді у Верховній Раді.

Незважаючи на це, і не залишаючи надій на прийняття Верховною Радою зазначеного законопроекту, Національний банк вирішив запропонувати ринку інший шлях захисту прав споживачів, і розробив ряд нормативно-правових актів, які навіть при відсутності відповідного законодавства зможуть врегулювати болючі питання у відносинах клієнтів і фінансових установ . Зокрема, регулятор підготував проекти документів, які повинні врегулювати як систему розкриття інформації про фінансові продукти і послуги - хворобливу тему в стосунках споживачів і фінустанов, так і підходи банків і самого НБУ до обробки скарг громадян.

Що буде в новій концепції.

Нова концепція матиме три основні напрями діяльності.

  1. Нацбанк хоче встановити на ринку фінансових послуг однаково чесні для всіх її учасників правила надання інформації про своїх фінансових продуктах. На сьогоднішній день цей принцип абсолютно не дотримується, іноді з наміром, іноді, без нього. Фінансові компанії не надають повний і зрозумілий клієнтам перелік даних про свої послуги. В результаті, це вводить в оману, і як результат, до невдоволення та недовіри з боку споживачів. Споживачі очікують отримати послугу, обгорнуту в красиву рекламну обгортку, а за фактом отримують зовсім інше.
  2. Буде запропонований єдиний формат спілкування власне банків з клієнтами при отриманні скарг, певні терміни і зміст звернень і відповідей. Це дозволить банкам отримувати належну інформацію про порушення, а клієнтам обґрунтовану, а не абстрактну відповідь.
  3. Буде розширено функцію, що відповідає за захист прав споживачів в самому Нацбанку. Зокрема, збільшення кількості співробітників, що відповідають за цю задачу, дозволить поліпшити інформованість клієнтів про свої права і надасть НБУ можливість перевіряти дотримання банками правил ринкової поведінки. Фактично НБУ стане «захисником останньої інстанції» для споживачів фінансових послуг у випадках, коли фінансові установи не в змозі забезпечити захист їх прав.

Заступник голови НБУ Роман Борисенко прокоментував ініціативу свого відомства так: «Ми впевнені, що банки підтримають нашу ініціативу, адже, за великим рахунком, це не спроба обмежити банки і фінансові компанії, а намір інвестувати в майбутнє. Якщо споживач довірятиме фінансовим компаніям, то стане довіряти свої гроші у великих обсягах.

Крім того, необхідно пам'ятати, що, підписавши Угоду про Асоціацію з ЄС, ми взяли на себе зобов'язання уніфікувати регуляторні норми у фінансовому секторі з законодавством ЄС, і поліпшення захисту прав споживачів - важливий етап в цьому процесі».

Схожі новини

Володимир (26 років)
подана заявка на

2000 грн

Володимир (26 років)
отриманий кредит на

2000 грн

n