закон

Можливості нового закону щодо захисту прав споживачів

25.10.2019

Фінанси

Підписаний Президентом Закон про захист прав споживачів фінансових послуг, вже вступив в силу, але він буде введений в дію на початку наступного року, тобто через три місяці з дня розміщення в офіційних ЗМІ.

Згідно з нормами цього закону, контролюючі функції щодо захисту прав споживачів на фінансовому ринку будуть покладені на НБК, НКЦПФР та Нацкомфінпослуг. Ці регулятори матимуть регулятивні та контролюючі повноваження щодо більшості фінансових установ, які здійснюють ліцензовану діяльність на ринку фінансових послуг: банківські установи, страхові та лізингові компанії, ломбарди, інвестиційні та довірчі товариства, кредитні спілки та організації накопичувального пенсійного забезпечення.

Слід зазначити важливу деталь, що стихійні кредитні установи, незареєстровані форекс-брокери і ломбарди, як і раніше, будуть працювати безконтрольно.

Найбільш поширені порушення прав споживачів

Серед найбільш частих порушень прав споживачів фінансових послуг аналітики виділяють наступні;

  1. Неповна або недобросовісна інформація про надані фінпослуги. Найчастіше, банки в рекламі своїх послуг і при спілкуванні з клієнтами називають тільки відсоток по позиці, але не згадуючи при цьому про «приховані платежі»: послуги посередницьких організацій, вартості розрахунково-касового обслуговування, платежі за оформлення кредиту, за його довгострокове погашення тощо . Це призводить до того, що позичальник не може реально оцінити свої можливості через неправдивих відомостей і, в підсумку, заборгованість переходить в розряд проблемної.
  2. Самостійна зміна кредитними установами умов договору без повідомлення про це позичальника. Кредитори практикують самостійну зміну самих значущих умов договору, таких як підвищення ставки за кредитом. При чому публікують інформацію про це лише на своїх офіційних сайтах, в результаті клієнти дізнаються про зростання заборгованості вже з надісланих їм позовних заяв.
  3. Неуважність і недбалість самих позичальників. Клієнти фінансових установ нерідко неуважно читають договір кредитування або взагалі не знайомляться з ним, а потім скаржаться на недобросовісність і обман з боку банку.

У будь-якому випадку, клієнтам банківських установ не надається повна, зрозуміла і достовірна інформація.

Прийнятий Закон покликаний оздоровити і вивести на більш довірчий рівень відносини між споживачами і фінансовими установами:

  • Всі установи фінансового ринку будуть зобов'язані надавати реальну інформацію про вартість послуг, до якого повинні включатися суми за додаткові і страхові послуги, за оформлення кредиту і за касове обслуговування. Для кожного позичальника вводиться паспорт споживчого кредиту, де і можна буде знайти всю необхідну інформацію;
  • Установи, що працюють на ринку фінансових послуг, будуть зобов'язані надавати на вимогу клієнта всі документи про фінансову діяльність і державну реєстрацію. Таким чином позичальник зможе оцінити надійність законність діяльності організації.
  • Стане неможливим збільшення ставки по позиці без попередньої згоди клієнта, а також стягування з платника штрафів при достроковому погашенні кредиту;
  • Єдиний формат розрахунку загальної вартості кредиту для всіх типів фінансових установ передбачений положеннями закону, що виключить спокусу для кредиторів включати у вартість послуг «приховані» платежі;
  • У законі прописано право клієнта відмовитися від договору при дотриманні певного терміну;
  • Передбачається адміністративна відповідальність для фінустанов за порушення норм закону: від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів;
  • Кредитні установи, які не мають ліцензії на надання фінансових послуг, не зможуть проводити рекламні компанії по просуванню свого продукту;

Схожі новини

Володимир (26 років)
подана заявка на

2000 грн

Володимир (26 років)
отриманий кредит на

2000 грн

n