Нові правила перевірки клієнтів в банках

18.09.2017

Новини

Відтепер моніторинг клієнтів буде здійснюватися банками з урахуванням європейських стандартів. Клієнти змушені будуть документально підтверджувати свої доходи і це тепер стосується не тільки подачі заявки на отримання кредиту, але також здійснення будь-яких інших грошових операцій. Вимога регламентується постановою НБУ №42, яка вступила в силу у вересні. Незважаючи на те, що дана технічна постанова є лише черговим нововведенням, підхід банківських структур до вивчення і перевірки клієнтів буде змінений в корені.

Характер змін

Всі ми звикли до перевірки ідентифікаційного коду, паспорта і первинної процедури ідентифікації в цілому, але відтепер походження коштів необхідно буде підтверджувати документально. Це можуть бути:

  • довідка про доходи;
  • документальне підтвердження продажу майна;
  • документ про отримання спадщини;
  • довідка з місця роботи;
  • інші документи, що підтверджують легальність доходу.

Підхід тепер більш ризико-орієнтований і передбачає перевірку як на початковому етапі формування ділових відносин, так і протягом усього періоду, поки клієнт обслуговується в банку. Мета такого нововведення - викорінення можливості проведення операцій, які не відповідають розміру легального прибутку клієнта або виду його діяльності.

Як приклад можна привести класичну ситуацію, коли клієнт з легальним доходом в розмірі 8 тис. грн. в місяць звертається в банк для переказу деякої суми в розмірі 300 тис. грн. або для покупки нерухомості вартістю в кілька мільйонів. Нові правила вимагають надання додаткових документів, які підтвердять походження доходів, якими має намір розпорядитися клієнт. Банк зобов'язаний відмовити в проведенні операції, якщо підтверджуюча документація не була надана.

Виходить, якщо раніше клієнти вимогливо ставилися до банків, вивчали різні продукти і вибирали найкращі умови, то тепер і банки будуть не менш вимогливі до своїх клієнтів. Вони змушені будуть вирішувати, обслуговувати того чи іншого споживача чи ні.

Реакція клієнтів

Роздратування з боку клієнтів і відповідний дискомфорт з боку співробітників - цілком очікувана реакція на нові правила. Працівникам банку не дуже приємно допитуватися у кожного клієнта щодо легальності його доходу і вимагати підтвердження того, що його фінансовий стан відповідає запитуваній транзакції.

Будь-які конфлікти повинні бути попереджені тому, щоб пом'якшити ситуацію менеджери вже проходять спеціальні тренінги, де їх вчать правильно уникати конфліктних ситуацій і лояльно пояснювати клієнтові, чому до нього пред'явлені такі вимоги. Нечесна конкуренція - найгірше, чого можна побоюватися, оскільки нововведення повинні сприйматися всіма однаково.

Чи є необхідність в таких новаціях?

По суті, даний принцип є світовою практикою, і якщо ми прагнемо показати Україну на міжнародному ринку з кращого боку, необхідно зробити все для синхронізації українських правових принципів з європейськими стандартами. Адаптація займе якийсь час, можливо навіть більше, ніж передбачалося, але рано чи пізно до нових вимог НБУ і клієнти, і банки будуть ставитися з належною відповідальністю. В іншому випадку, нам ніколи не позбутися ризикованих фінансових операцій, активного фінансування тероризму, корупції та відмивання грошей.

Схожі новини

Володимир (26 років)
подана заявка на

2000 грн

Володимир (26 років)
отриманий кредит на

2000 грн